-
نقد و بررسی مبانی روش شناختی کتاب های روان شناسی، جامعه شناسی و اقتصاد دوره دبیرستان
جزئیات بیشتر مقاله- تاریخ ارائه: 1390/01/01
- تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
- تعداد بازدید: 1192
- تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
- شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
با رشد سریع علوم طبیعی رویکردی عجیب در معرفت شناسی و جهان شناسی پدید آمد که تنها معرفت حسی و مادی را باور داشت و هر چیزی را که قابل آزمودن حسی نبود، خرافه می دانست. این نحله فکری سعی نمود، دیدگاه خود از انسان و جامعه را نیز بر محافل آکادمیک تحمیل نماید و از روان شناسی و جامعه شناسی فلسفی به سمت حس گرایی برود و دیدگاه مکانیستی به انسان و جامعه را مبنای درست بداند. اما از نیمه دوم همان قرن، متفکرانی مانند دیلتای پیدا شدند، که با این روند مخالف بودند و تسری مبانی روش شناختی علوم طبیعی را به علوم انسانی نادرست می شمردند. این مکتب اعتراضی که در مقابل تجربه گرایی فلاسفه انگلیسی زبان شکل گرفته بود، در پدیدار شناسی هوسرل به تثبیت رسید. این دیدگاه در مقابل رویکرد علم گرای اثبات گرایی (پوزیتیویستی)، باور دارد که اختیار انسان واقعیتی است که باعث می شود، روش مطالعه انسان و جامعه مانند علوم طبیعی مانند فیزیک و شیمی آزمون نباشد .امروز نیز پیروان این دو جریان به جدیت در مقابل یکدیگر صف آرایی نموده اند، ولی پیدایش و رواج روش های کیفی تحقیق در علوم انسانی نشان می دهد که محافل آکادمیک نیز در این تقابل فلسفی، رأی رویکرد پدیدارشناسی (فنومنولوژی ) را نیز به عنوان یک شیوه ی علمی پذیرفته است. از دیدگاه اسلامی نیز که به موضوع نگاه کنیم، باور به مختار بودن انسان و وجود عوامل ماوراء ماده و حس، باعث می شود نتوانیم رویکرد اثبات گرایانه (پوزیتیویستی) به علوم انسانی را قبول کنیم. اما متأسفانه در کتاب های روان شناسی و اقتصاد دوره دبیرستان رویکرد مطرح، علم گرایی تجربی است. کتاب جدیدی نیز که توسط گروه کاملاً جدید در جامعه شناسی سال دوم دبیرستان دوره انسانی تألیف شده است با وجود اینکه به درستی رویکرد پوزیتیویستی را نقد کرده، اما جایگزینی که ارائه می کند، با توجه به مبانی کلامی نبوت و امامت صحیح نمی باشد. چرا که شناخت وحیانی را ذیل معرفت شهودی قرار داده است، اما می دانیم که وحی ذیل شهود عرفانی قرار نمی گیرد و نوع خاصی از اتصال انبیا و اوصیا به عالم غیب است. در این مقاله پس از بحثی مختصر در مورد مبانی فلسفی دو رویکرد روش شناختی اثبات گرایی (پوزیتیویستی) و پدیدارشناسی (فنومنولوژی)، مباحث روش شناختی کتاب های روان شناسی و اقتصاد بررسی شده است. سپس با توجه به مبانی کلام تشیع در مورد ماهیت وحی، رویکرد روش شناختی کتاب جدید التألیف جامعه شناسی، نقادی شده است. بدین ترتیب سعی می شود مبانی بهتری برای روش تولید علوم انسانی اسلامی ارائه شود.
مقالات جدیدترین رویدادها
-
استفاده از تحلیل اهمیت-عملکرد در ارائه الگوی مدیریت خلاقیت سازمانی و ارائه راهکار جهت بهبود
-
بررسی تاثیر ارزش وجوه نقد مازاد بر ساختار سرمایه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
-
بررسی تأثیر سطح افشای ریسک بر قرارداد بدهی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
-
بررسی تأثیر رتبه بندی اعتباری مبتنی بر مدل امتیاز بازار نوظهور بر نقد شوندگی سهام با تأکید بر خصوصی سازی شرکت ها
-
تأثیر آمیخته بازاریابی پوشاک ایرانی بر تصویر ذهنی مشتری پوشاک ایرانی (هاکوپیان)
-
تغییرات ترکیب اسیدهای چرب لاشه بره های لری بختیاری
-
بررسی رابطه ی بین برنامه ریزی استراتژیک آمیخته بازاریابی داخلی و قابلیت یادگیری سازمانی (مورد مطالعه: اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهر اصفهان)
-
روش حداقل مربعات سیار مرحله به مرحله برای حل معادلات انتگرال فرد هلم-ولترا
-
آموزش و پژوهش میان رشته ای در جغرافیای تاریخی
-
استفاده از روش ترکیبی چندمعیاره برای انتخاب بهترین تامین کننده (شرکت لبنیاتی عالیس)
مقالات جدیدترین ژورنال ها
-
مدیریت و بررسی افسردگی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم در دروان کرونا در شهرستان دزفول
-
مدیریت و بررسی خرد سیاسی در اندیشه ی فردوسی در ادب ایران
-
واکاوی و مدیریت توصیفی قلمدان(جاکلیدی)ضریح در موزه آستان قدس رضوی
-
بررسی تاثیر خلاقیت، دانش و انگیزه کارکنان بر پیشنهادات نوآورانه کارکنان ( مورد مطالعه: هتل های 3 و 4 ستاره استان کرمان)
-
بررسی تاثیر کیفیت سیستم های اطلاعاتی بر تصمیم گیری موفق در شرکتهای تولیدی استان اصفهان (مورد مطالعه: مدیران شرکتهای تولیدی استان اصفهان)
-
بازداشت های غیرقانونی
-
رابطه بین رضایت زناشویی زنان متأهل و عناصر سبک های عشق ورزی
-
بررسی ساخت اسکان موقت پس از سانحه در کشور آمریکا
-
زمینه های سیاسی و اقتصادی بیداری اسلامی در تونس
-
is there a relationship between financial literacy and investment decisions in the kingdom of bahrain?
سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :