• مطالعه تطبیقی نقوش تزئینی محراب مسجد جامع ارومیه با نقوش تزئینی وابسته به معماری ساسانی

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1396/05/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1396/05/24
    • تعداد بازدید: 1280
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    محراب مسجد جامع ارومیه از جمله محراب های گچبری شده دوره ایلخانی است که دارای نقش تزئینی زیادی بوده که علاوه بر نمایش ویژگی های هنر گچ بری عصر ایلخانی تاثیرات دوران قبل از خود یعنی سلجوقی و دوران قبل از اسلام به ویژه دوره ساسانی هم در آن دیده می شود. هدف از این پژوهش شناخت آرایه های تزئینی متاثر از نقوش تزئینی وابسته به معماری ساسانی موجود در محراب مسجد جامع ارومیه می باشد. در پژوهش پیشرو از روش توصیفی- تحلیلی با رویکردی تطبیقی استفاده شده است که با استفاده از این روش نقوش تزئینی محراب مسجد جامع ارومیه در مقایسه با نقوش تزئینی وابسته به معماری دوران ساسانی مورد بررسی قرار می گیرد. در این پژوهش از روش ترکیبی (میدانی و کتابخانه ای) در جمع آوری داده ها استفاده شده است و ابزار گرد آوری اطلاعات نیز شامل شناسه برداری و عکس برداری است. نتایج بدست آمده نشان می دهد نقوش گیاهی موجود در گچ بری های دوره ساسانی در محراب مسجد جامع ارومیه به شکل اسلیمی و ختایی درآمده و نقوش هندسی بکار رفته در این محراب شکل پیچیده تر نقوش هندسی عصر ساسانی را به نمایش می گذارد. برخی طرح ها نیز با کم ترین تغییر نسبت به عصر ساسانی در نقوش تزئینی محراب دیده می شود، از جمله طرح: قاشقی یا قاشق تراش موجود در راس ستون نماهای محراب و گل چندپر که در قسمت های مختلف محراب کار شده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها