• نخستین نشانه های آرمان گرایی در تزئینات معماری اسلامی (با تأکید بر نقوش گچبری اسلامی)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 1200
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     در تزئینات معماری ایران زمین، هر نقشی متناسب با وام گیری از طبیعت و محیط اطراف خود، بیان گر ارزش ها و عقایدی نهفته شده بود که در نهایت از عقیده و آرمان حاکم بر فضای فکری جامعه حکایت داشت. این پژوهش با بررسی تزئینات گچبری ایران در قرون نخستین اسلامی بدنبال نشان دادن نخستین گام های آرمان گرایی در هنر و معماری ایران است. چهارچوب پژوهش حاضر بر پاسخ به این پرسش که آیا در تزئینات گچبری های دورۀ اسلامی رد و نشانی از آرمان گرایی دیده می شود یا نه، استوار است. فرضیه پژوهش مبتنی بر این است که، نقوش تزئینی گچبری های اسلامی از جمله نقوش گیاهی، هندسی و کتیبه نگاری، هر سه در مسیری متعالی، با وام گیری از طبیعت و محیط قابل لمس خود (واقع گرایی)، در تلاش برای بازآفرینی خواسته ها و تمایلات عالی فضای ذهنی و درونی هنرمندان طراح خود هستند (آرمان گرایی). پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی و با کمک مطالعات کتابخانه ای و میدانی، در نهایت به این نتیجه دست می یابد که آرمان گرایی از جمله نقاط مثبت تداوم و ادامه حیاط اندیشۀ اصیل معماری ایرانی اسلامی بوده و این ویژگی بارز در سایه تعالیم اسلامی روندی رو به رشد داشته و اینگونه تعالیم که هنرمندان نیز از آن بی بهره نبوده اند از جمله عوامل اصلی حفظ و پایداری چنین تزئیناتی در گذر زمان بوده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها