• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1394/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1394/01/01
    • تعداد بازدید: 1239
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    معماران گذشته تنها به دنبال عظمت و شکوه بیشتر بنا بوده اند. ارتفاع بیشتر، دهنه های بزرگتر، همه و همه به خاطر رسیدن به جلال و جبروت بیشتر بوده است. در این میان تفاوتی بین معماری شرق و غرب نیست. از تخت جمشید گرفته تا مساجد جامع و بناهای ایلخانی و از معماری یونان تا روم و گوتیک. اما دلیل این امر چیست؟ مسلماً دلیل اصلی آن ایجاد ترس از مافوق بوده است. شکوه و جلال بدون ایجاد ترس و دلهره حاصل نمی شود. اما در هنر مدرن ترس عاملی جهت رسیدن به جلال نیست بلکه خود ترس مقصود است. ترس و دلهره برای انسان جذاب است. این امر محدود به آثار هنری نیست و می دانیم که یکی از جذاب ترین تفریحا انسان نیز رسیدن به مرحله ی ترس می باشد که این گرایش و انگیزش حس ترس معمولاً برای گروه سنی نوجوان و جوان بیشتر وجود دارد. در سال های اخیر تلاش های زیادی در عرصه های مختلف هنری ایجاد و قانونمند کردن این حس صورت گرفته که اکثراً با شکست مواجه شده است. مقاله پیش رو نگاهی اجمالی به فضاهای وحشت آفرین و فضاهای معماری و کمکِ آن به خلق فضایی با مضمون ترس و وحشت می باشد. و متقابلاً عکس آن نیز امکانپذیر است، به این معنی که با دستیابی به عوامل و مولفه هایی که سبب انگیزش حس ترس و وحشت می شود قادر به خل فضاهایی عاری از این حس خواهیم بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها