• بررسی معنا شناختی تناسبات طلایی در نگارگری مکتب شیراز

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/03/29
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/03/29
    • تعداد بازدید: 737
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    این تحقیق با عنوان بررسی معنا شناختی تناسبات طلایی در نگارگری مکتب شیراز با هدف شناخت اصول تناسبات طلایی در نگارگری مکتب شیراز است. ادبیات فارسی و هنر ایرانی همیشه دارای پیوند درونی و همخوانی ذاتی بوده اند. مکتب شیراز از مهم ترین مکاتب نقاشی و شیراز از فعال ترین مراکز نگاگری و تذهیب ایران از اواسط قرن 8 تا پایان سده 14 هجری بوده است. تناسبات طلایی، اولین بار توسط فردی بنام فیبوناچی مطرح شد که با عدد 1.618 نشان داده می شود. تناسبات طلایی به صورت های مثلث طلایی، مستطیل طلایی و مربع طلایی تعریف می شود. در بدن انسان و طبیعت نمونه های فراوانی از بکار بردن تناسبات طلایی مشاهده می شود. در آثار لئوناردوداوینچی نیز بکارگیری تناسبات طلایی دیده می شود که به موجب آن زیبایی اثر بیشتر بر چشم بینده اثر گذار خواهد شد. در این پژوهش به بررسی تناسبات طلایی در نقاشی و نگارگری مکتب شیراز پرداخته شده است که از بین آثار به دست آمده از این دوره به بررسی 33 اثر پرداخته و تناسبات طلایی با استفاده از مستطیل طلایی با استفاده از تناسبات ریاضی و ابزار ریاضی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در پایان این نتیجه حاصل شد که در این دوران در آثار مورد بررسی از تناسبات طلایی پیروی نکرده و فرضیه پژوهش رد شد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها