• نمادهای عرفانی در درس چهاردهم سی مرغ و سیمرغ فارسی سوم متوسطه دوم

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/12/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/12/01
    • تعداد بازدید: 758
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله نمادهای عرفانی در درس چهاردهم سی مرغ و سیمرغ فارسی سوم متوسطه دوم

    از دیرباز متفکران و عارفان، روح آدمی را به پرندهای تشبیه کرده اند که از عالم بالا و جای اصلی خویش پر باز کرده و سفری را آغاز و از بد حادثه در «دامگه حادثه» تن گرفتار آمده است. انسان کامل مظهر صورت الهی است و مجلای ذات خدایی که سبب بقای عالم و انواع موجودات گشته جهان از وجود او استمداد فیض می نماید. در متون عرفانی واژگان و تعبیرات فراوانی مشاهده می شود که دور از معنی ظاهری خود، به گونه ای معنای رمزی دارند و نمادگونه هستند. در روایت منطق الطیر نیز به جای انسان ها بازگیران صحنه های اجتماعی پرندگان اند. هرکدام از این پرندگان نماد ویژگی ها و خصایص موقعیت های اجتماعی خاصیاند که منتسب اند به انسان های اجتماع آن روز عصرعطار. نمادهای رمزی ویژه متون عارفانه است. عارف با کشف و شهود دنیای پیرامون خود را به زبان رمز بیان می دارد تا اهل دل واصل به مقام روحانی آن رموز را دریابند. عطار نیشابوری در بیان اندیشه های عرفانی و عاشقانه خود از این رموز و نمادها بهره می جوید. این جستار که به روش توصیفی و تحلیلی و بر مبانی مطالعات کتابخانه ای صورت گرفته است به بررسی نمادهای عرفانی در درس سی مرغ و سی مرغ فارسی 3 متوسطه دوم می پردازد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم