• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 564
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: بتا تالاسمی ماژوریک اختلال خونی است که به علت تولید ناکافی هموگلوبین کارآمد و نیز عدم تعادل و تجمع نامناسب زنجیره های گلوبینی سبب بروز علائم بالینی می شود. خون سازی در استخوان های صورت می تواند سبب بروز تغییرات در صورت شده و در اصطلاح صورت آن ها شبیه موش خرما می شود. خون سازی در استخوان ماگزیلا سبب برجستگی ماگزیلا شده، می تواند سبب بروز مال اکلوژن در این بیماران شود. در مورد وضعیت اکلوژن موجود در این بیماران اختلاف نظر وجود داشته و علیرغم شیوع بیماری بتا تالاسمی در کشور ما، مطالعات بسیار اندکی در مورد اختلالات اکلوژنی این بیماران صورت گرفته است. هدف این مطالعه بررسی فراوانی مالاکلوژن با استفاده از طبقه بندی angle ,who و نیز بررسی crowding ,overjet ,overbite ,crossbite ,openbite ,spacing در بیماران بتا تالاسمی ماژور و مقایسه آن ها با گروه کنترل است.

    مواد و روش ها: نوع مطالعه مقطعی (cross sectional) با انتخاب گروه کنترل بوده است. نمونه گیری تصادفی بوده و 70 بیمار بتا تالاسمی ماژور در درمانگاه انجمن تالاسمی ایران (بالای 14 سال) و 70 فرد سالم (مراجعین به دانشکده و همراهان سالم بیماران) از نظر وضعیت اکلوژن مورد بررسی قرار گرفتند. دو گروه از نظر سن و جنس هم سو (match) شدند. محاسبات آماری با استفاده از آزمون های chi-sqare و آنالیز واریانس صورت گرفت.

    یافته ها: از نظر طبقه بندی who ,angle گروه بیمار به ترتیب بیش تر اکلوژن کلاس ii و گروه 2 (معادل آنومالی شدید) را نشان دادند. در گروه بیمار overjet افزایش یافته و تنفس دهانی، بیشتر از گروه کنترل مشاهده شد. پس از انجام آزمون آماری، از نظر طبقه بندی angle who، تنفس دهانی و overjet تفاوت معنی داری بین گروه بیمار و کنترل دیده شد (p<0.05) اما از نظر متغیرهای دیگر تفاوت معنی داری مشاهده نشد. در بررسی همبستگی بین متغیرهای overjet ,angle who با میزان فریتین، تنها همبستگی بین طبقه بندی who با میزان فریتین دیده شد. همبستگی معنی داری بین overjet ,angle who با طحال برداری دیده نشد.

    نتیجه گیری: وجود انواع مال اکلوژن با شدت بیش تر در گروه بیمار ضرورت تشخیص به موقع و انجام درمان صحیح برای این بیماران را می رساند و در حال حاضر نشان دهنده نیاز این بیماران به اقدامات دندان پزشکی است. با توجه به افزایش طول عمر این بیماران لازم است که این بیماران مورد معاینات مداوم دندان پزشکی و گاهی جراحی فک قرار گیرند زیرا مال اکلوژن نه تنها فانکشن دهان و دندان ها را بلکه زیبایی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم