• اندازه گیری و بررسی آلودگیها بویژه عناصر فلزی سمی در آبهای جاری در سطح ppb (کانال فیروز آباد)

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 707
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     نظر به کاهش منابع آب شیرین در جهان حفاظت از منابع آب و تصفیه و بازیابی آبها به ویژه در محیط های شهری امری بسیار ضروری است.  شناخت و حذف آلاینده های مختلف از جمله عناصر فلزی که باعث بر هم زدن سیستم های اکولوژیک محیط و انواع نارسایی ها و بیماریها می گردند از جمله اهداف اصلی زیست محیطی می باشد. بعنوان مثال سرب بمیز ان زیاد در خون باعث عقب ماندگی ذهنی، اخلال در رشد، ناشنوائی و مسمومیت می شود، و یا کادمیم که ضایعات کلیوی و بیماری استخوانی بسیار دردناک ایجاد می کند.  آبهای آلوده که برای آبیاری مزارع و باغات بکار می روند در سرایت این آلودگی به محصولات کشاورزی سهیم هستند. کانال فیروزآباد بعنوان یکی از منابع تامین کننده آب کشاورزی منطقه جنوب تهران، در مسیر خود دربرگیرنده فاضلابها و پسابهای مختلفی می باشد که بررسی آنها بسیار اهمیت دارد.  در این طرح بعد از بررسی مسیر این کانال نمونه برداری ها انجام شد و بررسی آلاینده ها و شاخص های آلودگی از جمله tds، ec و ph صورت گرفت. نتایج نشانگر بار آلودگی بالا در آب این نهر است.

    همچنین عناصر فلزی  cd, zn, ni, cu, cr, pb توسط دستگاه اسپکتروسکوپی جذب اتمی پیشرفته آنالیز و با استاندارد کیفیت آبها مقایسه گردید.  بعنوان مثال در مورد pb حداکثر مقدار بدست آمده ppb 075/0 یا میکروگرم بر لیتر بود که در مقایسه با حد مجاز تخلیه به آبهای مختلف (ppb1000) بسیار کمتر می باشد .در مورد cd حداکث مقدار ppb 27/0 بدست آمد که کمتر از حد مجاز در مصارف کشاورزی و آبیاری (ppb50( می باشد.

    گر چه ارقام بدست آمده در مورد عناصر فلزی (در شرایط زمانی و مکانی) تعیین کننده محدودیتی برای استفاده از این آب برای کشاورزی نیست، ولی لازم به ذکر است که در فصول خشک و مواقعی که دبی آب کمتر می شود، تجمع آلاینده ها بسیار بیشتر شده، آب این نهر برای آبیاری و کشاورزی به ویژه محصولاتی که به طور خام مصرف می شوند مجاز نمی باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها