• مقایسه فراوانی نسبی نشانه های روانی در بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی وابسته و غیروابسته به اپیوئیدها

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/10/25
    • تعداد بازدید: 268
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقایسه فراوانی نسبی نشانه های روانی در بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی وابسته و غیروابسته به اپیوئیدها

    مقدمه: عوامل مختلفی با شروع و تداوم مصرف مواد ارتباط دارند که یکی از این عوامل اختلالات شخصیت و وجود یا عدم وجود نشانه های روانی در افراد می باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تفاوت نسبی نشانه های روانی در مبتلایان به اختلال شخصیت مرزی وابسته به اپیوییدها و غیروابسته به اپیوییدها انجام شده است. روش کار: در این مطالعه تعداد 66 بیمار مبتلا به اختلال شخصیت مرزی وابسته به اپیوییدها و 66 بیمار مبتلا به اختلال شخصیت مرزی غیروابسته به اپیوییدها ار نظر نشانه های روانی از طریق پرسشنامه scl-90-r مورد ارزیابی قرار گرفتند. تشخیص اختلال شخصیت مرزی و وابستگی به اپیوییدها طبق مصاحبه بالینی نیمه ساختار یافته بر مبنای dsm-iv-tr صورت گرفت.

    این بیماران از مراجعین سرپایی به مطب خصوصی روانپزشک و همچنین مرکز ترک اعتیاد مهر در شهرستان ملایر در سال ۱399 انتخاب شدند.خصوصیات دموگرافیک بیماران مورد ارزیابی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده های آماری با استفاده از نر افزار spss و آزمون های t-test ، manova ، post hoc t-testو مجذور کای انجام شد. یافته ها: از میان فاکتورهای دموگرافیک بین وابستگی به اپیوییدها و سن، میزان تحصیلات و وضعیت تاهل ارتباط معناداری وجود داشت. بین وابستگی به اپبوببدها و نشانه های روانی وسواس، حساسیت بین فردی و روان پریشی ارتباط مثبت دیده شد.

    در این مطالعه وابستگی به اپیویید ها با افسردگی، اضطراب، فوبیا، خودبیمارانگاری، خصومت و پارانویا ارتباط منفی داشت. همچنین ارتباطی بین نمره gsi و وابستگی به اپیوییدها در حضور فاکتورهای دموگرافیک مشاهده نشد. بحث: در افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی، وابستگی به اپبوییدها با افزایش سن، کاهش میزان تحصیلات و تجرد افزایش می یابد؛ همچنین احتمال وجود نشانه های وسواس، روان پریشی و حساسیت بین فردی در افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی وابسته به اپیوییدها بیشتر است .

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها