• بررسی رابطه وجدان کاری و رفتار شهروندی کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهر بندر عباس

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/12/16
    • تعداد بازدید: 163
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بررسی رابطه وجدان کاری و رفتار شهروندی کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهر بندر عباس

    وجدان کاری عاملی است که باعث ایجاد نظم در کار و حس انجام وظیفه در افراد می شود. توجه به مفهوم وجدان کاری در سازمانها، توجه به اخلاق است؛ زیرا اخلاق، تعهد ایجاد می کند و باعث می شود، افراد نسبت به وظایف و رفتار خود به بهترین شکل و بدون وجود عامل کنترل خارجی حساس باشند.

    این مطالعه با هدف بررسی رابطه بین وجدان کاری با رفتار شهروندی کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهر بندرعباس که به صورت طبقه ای متناسب نمونه 230 نفر شامل (150 نفر مرد و80 نفر زن) بود. پژوهش از نوع توصیفی است و اطلاعات لازم با استفاده از 2پرسش نامه وجدان کاری، برگرفته از پرسش نامه 5 عاملی نئو ( عوامل کفایت، نظم و ترتیب، وظیفه شناسی، تلاش برای موفقیت، خویشتن داری و انضباط  در تصمیم  گیری کارکنان ) که پایایی آن از طریق الفای کرونباخ 0.89 به دست آمد.

    و پرسش نامه فتار شهروندی پودساکوف و همکاران(1990) می باشد. که پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ 0.78 به دست آمد. جمع آوری شده است. برای بررسی فرضیه های تحقیق از آزمون های تحلیل رگرسیون چند متغیری، کروسکالوالیس و آزمون t استفاده شد. نتایج نشان داد که عوامل کفایت، نظم و ترتیب، وظیفه شناسی، تلاش برای موفقیت، خویشتن داری و انضباط  در تصمیم گیری کارکنان بر رفتار شهروندی کارکنان تأثیر دارد. بین عوامل تاثیر گذار بر وجدان کاری و رفتار شهروندی  مردان و زنان  تفاوت معناداری وجود ندارد و بین وجدان کاری و رفتار شهروندی کارکنان تفاوت معناداری وجود ندارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها