• تبیین و بررسی شیوه های جایگزین حل و فصل اختلافات در نظام حقوقی ایران و آثار وضعی اینگونه روش ها بر کاهش آمار ورودی پرونده به محاکم قضایی

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/12/05
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/01/31
    • تعداد بازدید: 257
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    تبیین و بررسی شیوه های جایگزین حل و فصل اختلافات در نظام حقوقی ایران و آثار وضعی اینگونه روش ها بر کاهش آمار ورودی پرونده به محاکم قضایی

    امروزه استفاده از روش های جایگزین حل و فصل اختلافات (آی.دی. ار) به دلیل مزیت هایی که دراین روش ها وجود دارد، مورد استقبال روز افزون کشورهای در حال توسعه من جمله ایران قرار گرفته است.

    از آنجایی که استفاده ازروش های ترکیبی (آی. دی. ار) ارزانتر و سریعتر از محاکم قضایی می باشد، لیکن هنوز هم شاهد عدم استقبال از این گونه روش های جایگزین حل و فصل اختلافات (مذاکره، میانجگری، و غیره ) خصوصا در بین مردم عادی و حتی بازرگانان و تجار می باشیم.

    همچنین از آنجایی که رجوع به این روش ها بصورت داوطلبانه است، عدم فرهنگ سازی در تبیین جایگاه روش های (آی .دی ار) و مزایای آنها، موجب عدم استقبال طرفین اختلاف، چه در قراردادهای بازرگانی و تجاری و چه در بین مردم برای حل اختلافشان پیش از اقدام به طرح دعوی در محاکم قضایی شده است.

    اما نگارنده در این مقاله سعی نموده ابتدا به تبیین و تعریف روش های (آی .دی. آر) بپردازد وسپس به تبیین عملکرد شیوه های جایگزین حل و فصل اختلافات مبادرت ورزد. همچنین از ماحصل پژوهش، نیل به استفاده بیشتر روش های (آی .دی. ار) چه در بین مردم وچه در بین تجار، از بار پروندهای کیفری، حقوقی، خانواده و غیره در محاکم قضایی بکاهیم. همچنین روش انجام پژوهش حاضر از نظر نویسنده این مقاله توصیفی-تحلیلی می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها