• بررسی وضعیت سواد بهداشتی دانش آموزان در پیشگیری از پوسیدگی دندان در شهر یاسوج

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/05/15
    • تعداد بازدید: 138
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    بررسی وضعیت سواد بهداشتی دانش آموزان در پیشگیری از پوسیدگی دندان در شهر یاسوج

    زمینه و هدف: دانش آموزان از این جهت که آینده سازان جامعه هستند و از منابع انسانی هر جامعه محسوب می شوند و همچنین نقش ویژه ای در انتقال مفاهیم بهداشتی، حفظ و ارتقای بهداشت دارند، از اهمیت خاصی برخوردارند .این مطالعه با هدف بررسی وضعیت سواد بهداشتی دانش آموزان در پیشگیری از پوسیدگی دندان در شهر یاسوج انجام شد. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه کیفی از نوع مصاحبه نیمه ساختاریافته می باشد که به شیوه تحلیل محتوا انجام پذیرفت.

    مشارکت کنندگان در تحقیق را دانش آموزان مقاطع ابتدایی دخترانه و پسرانه مقطع چهارم، پنجم و ششم تشکیل دادند. جهت انتخاب شرکت کنندگان در مطالعه از روش هدفمند غیرتصادفی استفاده شد و این امر تا اشباع داده ها ادامه یافت. بدین ترتیب 12 دانش آموز در مطالعه شرکت نمودند. یافته ها: سه طبقه اصلی شامل عوامل فردی سواد بهداشتی ( چهار زیرطبقه )، عوامل آموزشی ( پنج زیرطبقه )، و عوامل خانوادگی ( پنج زیرطبقه ) استخراج گردید.

    هریک از زیر گروه ها مورد تحلیل و بررسی بیشتر قرار گرفتند. نتیجه گیری: در زمینه ی آموزش های بهداشت دهان و دندان آداب و فرهنگ هر منطقه بایستی مورد توجه گیرد . واحدهای دندانپزشکی جامعه نگر در سراسر کشور ایجاد یا فعال گردد و با استفاده از دندان پزشکان جوان و بهداشت کاران دهان و دندان، در اداره های دولتی، مانند آموزش و پرورش و همچنین در مطبوعات، بهره جویی گردد تا در امر پیشگیری از بیماری های دهان و دندان اقدام بایسته صورت پذیرد .

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها