• اثر نامتقارن سیاست پولی بر دوره های رونق و رکود بازارسهام در ایران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/08/18
    • تعداد بازدید: 204
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    اثر نامتقارن سیاست پولی بر دوره های رونق و رکود بازارسهام در ایران

    در هدف اصلی این پژوهش بررسی ارتباط شاخص کل سهام 1و سیاست پولی در بازار سهام ایران با استفاده از مدل مارکوف سوئیچینگ (ms-var) است و برای این منظور از داده های فصلی بهار 1388 تا تابستان 1400 استفاده شده است. ابتدا باکمک فیلتر هدریک-پریسکات و الگوی مارکوف سوئیچینگ تک متغیره، دوران رونق و رکود بازار سهام (بازار گاوی و بازار خرسی) شناسایی شده است . نتایج نشان داد که رژیم 1 (بازار خرسی) رژیم پایدارتری نسبت به رژیم 2( بازار گاوی) است.

    سپس تاثیر سیاست پولی (نرخ بهره بین بانکی، رشد نقدینگی) بر رشد شاخص کل سهام در دو رژیم بازار سهام (دوره خرسی و گاوی بازار سهام)، در چارچوب مدل (ms-var) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاکی از آن است که سیاست پولی تاثیر متفاوتی در دوره های گاوی و خرسی بازار سهام دارد و رشد شاخص کل سهام عکس العمل سریعی به تغییرات نرخ بهره بین بانکی و رشد نقدینگی می دهد.

    در دوره خرسی بازار سهام، رشد نرخ بهره بین بانکی تاثیر منفی بر رشد شاخص کل سهام داشته است. این در حالی است که در دوره گاوی بازار سهام، نرخ بهره بین بانکی اثرات مثبتی بر رشد شاخص کل سهام داشته است. همچنین تاثیر رشد نقدینگی در هر دو رژیم گاوی و خرسی بر رشد شاخص کل سهام مثبت است اما تاثیر آن در دوره گاوی بازار سهام از دوره خرسی بیشتر است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها