• اثرات ریواس بر چربی های خون در خرگوش هیپرلیپیدمیک

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 671
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: بیماری های قلبی – عروقی از علل شایع مرگ و میر و از کارافتادگی است که با ایجاد آترواسکلروز در عروق کرونر و پیشرفت آن به وجود می آید. عوامل زمینه ساز ایجاد chd

    که موسوم به ریسک فاکتورهای قلبی اند متعدد هستند و در بین آنها افزایش کلسترول خون یک ریسک فاکتور اصلی به حساب می آید. شواهد نشان می دهد که لیپوپروتئین های غنی از تری گلیسرید نیز به طور مستقیم یا غیرمستقیم در آتروژنز نقش دارند. کم کاری های تیروئید موجب زیاد شدن کلسترول، تری گلیسرید و هیپرتانسیون دیاستولیک شده و لذا زمینه ساز chd و برخی دیگر از اختلالات عمل قلب می شوند. در این پژوهش اثرات عصاره های آبی و الکلی گیاه ریواس (rheum ribes) که از خانواده پلی گوناسه و گونه ای از گیاه است که در ایران می روید، بر چربی های خون در خرگوش هیپوتیروئید مورد مطالعه قرار گرفت.

    مواد و روش ها: برای ایجاد هیپرلیپیدمی، به آب مصرفی خرگوش های سالم مقدار درصد پودر 0.05 (w/v) متی مازول برای مدت 7 هفته اضافه شد. خرگوش ها از پایان هفته چهارم به بعد هیپرلیپیدمیک شدند. در پایان 49 روز برابر پروتکل مطالعه، خرگوش ها به چند دسته تقسیم و به مدت 18 روز به شرح زیر تیمار شدند: گروه a به عنوان کنترل منفی، روزانه  15-10 میلی لیتر آب مقطر، گروه b به عنوان کنترل مثبت روزانه مقدار میلی گرم پودر اسید نیکوتینیک، گروه c و گروه d روزانه به ترتیب مقدار 4 g/kg b.w پودر عصاره آبی و پودر عصاره الکلی ریواس در آب مقطر به صورت خوراکی دریافت نمودند. در پایان هفته 4 و 7 از تجویز متی مازول و نیز 10 و 18 روز پس از تیمار از خرگوش ها در شرایط مناسب خون گیری به عمل آمد و کلسترول و تری گلیسرید سرم با روش های آنزیماتیک روتین آزمایشگاهی اندازه گیری شدند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها