• بررسی اندازه گیری آنتی بادی ضد سیترولین در تشخیص بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید و مقایسه با سایر بیماری های روماتیسمی و افراد به ظاهر سالم

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 732
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: آرتریت روماتوئید (rheumatoid arthritis-ra)، یکی از شایعترین بیماری های خود ایمن است که در آن تشخیص بالینی با تائید آزمایش های تخصصی همراه است و تا امروز آزمایش های اختصاصی و قابل اجرا جهت تأئید تشخیص آن معرفی نگردیده است. این مطالعه به منظور دستیابی به ارزش های آنتی سیترولین آنتی بادی (anti- cyclic citrullinated peptide antibody-anti-ccp) به عنوان یکی از آزمون هایی که در تشخیص، پیش آگهی و پی بردن به شدت بیماری می تواند مؤثر باشد، انجام شد.

    روش بررسی: به منظور اندازه گیری و ارزیابی ارزش تشخیصی anti-ccp، مطالعه ای به صورت مقطعی– تحلیلی صورت گرفت که در آن 140 مورد شامل 82 بیمار مبتلا به آرتریت روماتوئید، 28 مورد از بیماران مبتلا به بیماری های روماتیسمی دیگر و 30 فرد به ظاهر سالم انتخاب و نمونه برداری انجام گردید. anti-ccp در نمونه سرم بیماران به کمک روش الیزا، فاکتور روماتوئید از کلاس های igg, iga, igm به روش الیزا و آنتی بادی ضدهسته به کمک روش ایمونوفلورسانس به دست آمد و نتایج حاصله در این سه گروه مقایسه گردیدند. جهت بررسی تفاوت ها در دو گروه، متغیرهای کمی با روش t-test و متغیرهای کیفی به وسیله آزمونchi-square ، مورد بررسی قرار گرفتند. جهت بررسی ارتباط بین غلظت anti-ccp ,igm-rf، از آزمون pearson correlation coefficient استفاده شد. همچنین از سطح زیرمنحنی roc جهت مقایسه حساسیت و اختصاصی بودن آزمایش ها استفاده شد. داده ها توسط نرم افزار spss v.15 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها