• پاسخ های ایمنی th2 ,th1 در عفونت hymenolepis nana

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 592
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: با وجود مطالعات زیادی که روی حیوانات آزمایشگاهی انجام گرفته و نقش لنفوسیت های th2 در ایمنی بر علیه کرم ها موثر دانسته شده، اما مطالعات جدیدتری که روی موش انجام شده، سلوله ای th1 را نیز در بعضی از عفونت های ناشی از کرم مثل hymenolepis nana دخیل دانسته اند. در مطالعه حاضر به منظور روشن شدن نقش لنفوسیت های th2 ,th1 در ایمنی بر علیه  hymenolepis nana در سرم افراد آلوده به این انگل با استفاده از اندازه گیری میزان سایتوکاین های il13, il5, ifnγ, il12 انجام گردید.

    روش بررسی: این مطالعه مورد – شاهدی طی سال 1385 در دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شد. 31 بیمار که در آزمایش مدفوع آنها تخم انگل hymenolepis nana دیده شد و 30 فرد سالم که از نظر سن و جنس مشابه گروه آزمایش بودند، وارد مطالعه شدند. میزان il12, ifnγ, il13, il5 در سرم آنها به وسیله روش elisa اندازه گیری شد. شمارش گلبول های سفید و درصد لنفوسیت ها، منوسیت ها، ائوزینوفیل ها و بازوفیل در خون محیطی تعیین گردید. برای مقایسه داده ها از آزمون های تی، من ویتنی و ویلکاکسون استفاده شد.

    یافته ها: میانگین غلظت سرمی هر کدام از سایتوکاین های il13, il5, il12, ifnγ در سرم بیماران بیشتر از گروه کنترل بود. ولی فقط بین غلظت il13, ifnγ  در دو گروه اختلاف معنی دار وجود داشت (p<0.05). تعداد منوسیت ها، لنفوسیت ها و ائوزینوفیل ها در بیماران بیشتر از گروه کنترل بود. ولی این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود.

    نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که علاوه بر th2 لنفوسیت های th1 نیز در پاسخ های ایمنی بر علیه hymenolepis nana فعالیت دارند.

     

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها