• ردیابی پلاسمودیوم ویواکس با روش nested-pcr در افراد دارای سابقه ابتلاء به مالاریای ویواکس در مناطق مالاریاخیز شمال غرب کشور

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 1218
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: مالاریا از مهمترین بیماری های انگلی در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان به شمار می آید و سالیانه تعداد کثیری از مردم جهان به این بیماری مبتلا شده و یا در اثر ابتلاء به آن می میرند. تشخیص انگل در افراد بیمار مبتنی بر شواهد بالینی و بهره گیری از روش های آزمایشگاهی از جمله روش های میکروسکوپی و مولکولی است. این مطالعه به منظور ردیابی عامل بیماری در بیماران درمان شده و بدون نشانه برای تشخیص عفونت های latent/sub-patent صورت گرفته است.

    روش کار: در این مطالعه توصیفی، نمونه خون وریدی 38 نفر از ساکنان شهرستان های پارس آباد در استان اردبیل و کلیبر در استان آذربایجان شرقی پس از حدود یکسال از ابتلای اولیه به مالاریای ویواکس و درمان اساسی بر اساس پروتکل استاندارد کشوری تهیه و پس از آزمایش اولیه میکروسکوپی گسترش های ضخیم و نازک خون محیطی و تشخیص منفی بودن آنها، به انستیتو پاستور ایران انتقال و با تکنیک nested –pcr مورد بررسی قرار گرفتند.

    نتایج: بررسی گسترش های خونی بیماران مذکور توسط میکروسکوپیست ماهر نشان می دهد که همگی منفی بودند ولی آزمایش nested –pcr یکی از نمونه ها از لحاظ انگل پلاسمودیوم ویواکس مثبت تشخیص داده شد.

    نتیجه گیری: اگرچه از آزمایش میکروسکوپی در تشخیص مالاریا به عنوان یک روش انتخابی یاد می شود ولی با توجه به احتمال وجود عفونت های latent/sub-patent در مناطق آندمیک و بروز خطای تشخیص میکروسکوپی گسترش های ضخیم و نازک خون محیطی و اهمیت اپیدمیولوژیک این موضوع در موفقیت برنامه های کنترل مالاریا، استفاده از روش های مولکولی به خصوص روش مولکولی nested –pcr در بیماران دارای سابقه ابتلاء به مالاریا و حاملین سالم مفید بنظر می رسد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها