• مقایسه نتایج اکلوزالی حاصله از درمان ارتدنسی بیماران کلاس یک درمان شده با سیستم edgewise, begg

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 547
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: جهت درمان ارتودنسی دو سیستم متفاوت و رایج edgewise, begg در دسترس می باشد. با توجه به اینکه جهت مقایسه نتایج درمانی، شاخصهای اکلوزالی یکی از بهترین روش های مرسوم است، به همین منظور در این تحقیق برای مقایسه نتایج درمانی از نظر اکلوزالی بین این دو سیستم از شاخص peer assessment rating (par) استفاده شد. هدف از انجام این طرح مقایسه شاخص اکلوزالی par در بیماران کلاس i ارتودنسی درمان شده به روش edgewise, begg بود که این مقایسه برای اولین بار، در این تحقیق به انجام رسید.

    مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، 120 مدل مطالعه قبل از درمان از 60 بیمار کلاس i ارتودنسی از لحاظ شاخص par مورد مقایسه قرار گرفتند. 30 بیمار کلاس i که با سیستم begg و 30 بیمار کلاس i که با سیستم edgewise درمان شده بودند به صورت کاملاً تصادفی از بین بیماران کلاس i درمان شده در دو کلینیک خصوصی انتخاب شدند. شاخص اکلوزالی par مواردی چون اکلوژن باکالی از جهت قدامی-خلفی، عمودی و عرضی، اورجت، اوربایت و میدلاین را در نظر می گیرد و برای هر عامل درج های محسوب می کند. میزان شاخص اکلوزالی par قبل از درمان در هر دو گروه مقایسه شد. تحلیل داده ها با مدل خطی عمومی و آنالیز واریانس چند متغیره انجام شد.   

    یافته ها: از لحاظ توزیع جنسی و سنی در بین بیماران دو گروه تفاوت آماری معنی داری مشاهده نشد. در بین زیر شاخه های شاخص فقط میزان بهبود اکلوژن باکالی در گروه begg به میزان معنی داری بهتر از گروه edgewise بود از لحاظ شاخص کلی par در دو گروه نتایج مشابهی به دست آمد ولی مدت زمان درمان در روش begg به میزان معنی داری کوتاهتر از روش edgewise بود.

    نتیجه گیری: نتایج به دست آمده در این تحقیق نشان داد که نتایج اکلوزالی درمان از نظر شاخص par در بین دو گروه با هم مشابه بودند. این در حالی است که درمان با روش begg در مدت زمان کمتری به پایان رسیده بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها