• بررسی اثر سمیت فیپرونیل بر روی سوش حساس و سوش های مقاوم به پرمترین سوسری آلمانی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 552
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: استراتژی های مدیریت مقاومت به حشره کش ها معمولا بعد از رشد و توسعه مقاومت طراحی می شود، اما در صورتی که بتوان مقاومت را قبل از بکارگیری حشره کش های جدید پیش بینی کرد امکان برنامه ریزی مدیریت موثر مقاومت خواهد بود. هدف از این مطالعه تعیین اثر سمیت فیپرونیل بر روی سوش حساس و سوش های مقاوم به پرمترین سوسری آلمانی بوده است.

    روش بررسی: به منظور انجام این مطالعه 11 سوش وحشی از خوابگاه های دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی تهران، تربیت مدرس، صنعتی شریف، تهران، بیمارستان های امام خمینی و فیاض بخش و مجتمع های مسکونی سامان از سطح شهر تهران جمع آوری شد. در این تحقیق، سوسری های نر تازه بالغ شده (حداکثر تا 3 هفته) برای انجام آزمون ها به روش کاربرد موضعی برگزیده شدند.

    یافته ها: سوش حساس میزان 0.96ng ,0.43μg در سطح ld50 نسبت به حشره کش پرمترین و فیپرونیل به ترتیب نشان داد. تمامی سوش های وحشی نسبت به حشره کش پرمترین در مقایسه با سوش حساس انسکتاریم با نسبت مقاومت بین 8.6 تا 17.8 برابر، مقاوم بودند در حالیکه سوش های بوستان 10، خوابگاه زنجان، مجتمع مسکونی سامان و فاطمیه با نسبت مقاومت بین 2.6-2 برابر متحمل و بقیه سوش ها نسبت به حشره کش فیپرونیل کاملا حساس بودند.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج مشاهده شده در این تحقیق و طبیعی بودن سطح حساسیت بالاتر سوش های وحشی در مقایسه با سوش حساس نسبت به حشره کش فیپرونیل، آلودگی روز افزون اماکن انسانی به سوسری آلمانی و مشاهده مقاومت سوسری آلمانی به سمومی که در حال حاضر برای مبارزه با این آفت بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد (بویژه پایروتروئیدها) و بطور روز افزون بر شدت آن افزوده می شود، حشره کش فیپرونیل و بویژه فرمولاسیون طعمه آن، می تواند جایگزین مناسبی به منظور مبارزه با این آفت بهداشتی در ایران باشد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها