• بررسی انواع و علل اشتباهات دارویی انجام شده توسط پرسنل پرستاری شاغل در مراکز درمانی منتخب استان بوشهر 1386-1385

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 624
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: اشتباهات دارویی به استفاده نامناسب داروها اطلاق می شود که می تواند عواقب جدی و خطرناکی را برای بیمار بدنبال داشته باشد. عوامل زیادی می تواند سبب اشتباهات دارویی شوند. این مطالعه به بررسی انواع و علل اشتباهات دارویی انجام شده توسط پرسنل شاغل در مراکز درمانی استان بوشهر می پردازد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی تعداد 400 نفر از پرسنل شامل پرستار، ماما و بهیار پرسشنامه طراحی شده جهت سنجش اشتباهات دارویی را تکمیل کردند. این پرسشنامه شامل دو قسمت، اطلاعات جمعیت شناختی و شش حیطه عوامل موثر بر بروز اشتباهات دارویی بود.

    یافته ها: نیمی از نمونه ها (49.9 درصد) در طول خدمت خود دچار اشتباه دارویی شده بودند و بیشترین میزان اشتباه در دوز دارو (37.7 درصد) و پس از آن نوع دارو (27.7 درصد) بود. 73.3 درصد از افراد اشتباهات خود را گزارش نموده و بیشترین علت عدم گزارش نیز ترس از مسئولین مربوطه عنوان شده بود. به نظر شرکت کنندگان در پژوهش عوامل مربوط به پزشک (بدخطی) (24.94 درصد)، عوامل مربوط به پرستار (ثبت نادرست دستورات) (24.38 درصد)، ارتباطات بین فردی و ارتباط مداوم با همراهان بیمار (19.45 درصد)، فضای نامناسب فیزیکی (15.3 درصد)، کمبود اطلاعات و تجربه پرسنل (11.23 درصد) و عوامل استرس زا (4.66 درصد) شایع ترین علل ایجاد اشتباهات دارویی هستند. بین سابقه خدمت به صورت قراردادی یا رسمی و شیفت کاری با بروز اشتباهات دارویی ارتباط آماری معنی دار وجود نداشت.

    نتیجه گیری: نتایج نشان می دهند که اشتباهات دارویی شایع بوده و از نظر پرسنل درمانی عوامل انسانی بیشترین نقش را در ایجاد این اشتباهات ایفا می کنند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها