• بررسی عوامل موثر در همسرآزاری در زنان ارجاع شده به مرکز پزشکی قانونی کرج در سال 1384

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 921
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: خشونت علیه زنان نوعی آسیب اجتماعی پنهان است که در همه جوامع دیده می شود. این معضل اجتماعی خود زمینه ساز بروز سایر مشکلات بهداشتی و اجتماعی در قربانیان خشونت به شمار می رود. این مطالعه سعی دارد با بررسی موارد ارجاعی به مرکز پزشکی قانونی کرج، عوامل موثر در بروز این پدیده را شناسایی کند.

    روش بررسی: در این پژوهش مورد-شاهدی برای 100 زن متاهلی که به دلیل همسرآزاری از مراجع قضائی به مرکز پزشکی قانونی کرج در سال 1384 ارجاع شده بودند و 100 زن متاهلی که به دلیل دیگری به این مرکز مراجعه و هرگز سابقه همسرآزاری نداشتند، پرسش نامه ای تکمیل گردید.

    یافته ها: با افزایش سن زن و مرد فراوانی همسرآزاری کاهش می یافت. بین سطح تحصیلات زنان یا مردان و همسرآزاری ارتباط معنی داری وجود نداشت. وجود سابقه درگیری با قانون و ارتکاب جرم در همسران زنان (p<0.001)، داشتن همسر دیگر (p<0.001)، میزان پایبندی به مسائل دینی و مذهبی مردان (p<0.001) و اعتیاد در همسران زنان (p<0.001) در بروز همسرآزاری موثر بود.

    نتیجه گیری: سن پایین زن، اعتیاد مرد، رفاه اقتصادی پایین خانواده مرد مهمترین عوامل موثر در بروز همسرآزاری به شمار می روند. هم چنین نداشتن علاقه به همسر، عدم تفاهم بین زوجین، عهده داشتن سرپرستی فردی از خانواده همسر، عدم پایبندی به مسائل مذهبی همسر، تعدد زوجین، وجود خشونت علیه کودکان در خانواده و سابقه ارتکاب سایر جرائم با همسرآزاری ارتباط دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها