• اندازه گیری هیدروکربن های آروماتیک چندحلقه ای در دوده صنعتی صنایع تایرسازی ایران

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 596
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: کارگران صنایع ایران در محیط هایی کار می کنند که با دوده در تماس هستند. تحقیقات نشان داده است که دوده به علت آلوده بودن به انواع هیدروکربن های آروماتیک چندحلقه ای (pahs) خاصیت سرطان زایی دارد.

    هدف: مطالعه به منظور مقایسه دوده صنعتی مورد استفاده در صنایع ایران با دوده های وارداتی از نظر میزان آلودگی انجام شد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی که در تابستان 1380 انجام شد، از انواع مختلف دوده های تولید داخل (کارخانه a و کارخانه (b و وارداتی مورد مصرف و موجود در انبارهای کارخانه های تولید لاستیک ایران تایر و کیان تایر نمونه گیری به عمل آمد. pahs موجود در نمونه ها با حلال تولوئن و با روش سوکسولاسیون استخراج شد. شش نوع pahs موجود در آن شامل بنزو (a) پیرن، دی بنزو (a,h) آنتراسن، آنتراسن، کرایزن، فنانترن و فلورانتن، با روش gc-fid اندازه گیری شدند. داده ها با آزمون آماری آنالیز واریانس چندطرفه تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها: همه دوده ها به هر شش نوع pahs آلوده بودند، اما میزان غلظت هر یک و غلظت مجموع pahsاز دوده ای به دوده ای دیگر تفاوت معنی داری داشت (p<0.001). کرایزن در میان تمام دوده ها بیش ترین و آنتراسن کمترین مقدار آلودگی را داشت. صرف نظر از نوع دوده، دوده های تولید شده در کارخانه a بیش ترین و دوده های کارخانه b کمترین آلودگی را به pahs داشتند.

    نتیجه گیری: با توجه به یافته ها توصیه می شود نظام بهداشت حرفه ای ایران، دوده صنعتی را در دسته مواد سرطان زا قرار دهد و حد تماس شغلی  (oel)متناسب با خطرهای آن را تعیین نماید و در محیط های کاری به اجرا درآورد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم