• واکسیناسیون موش های c57bl/6 با سوش ترانس ژنیک لشمنیا ماژور

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/06
    • تعداد بازدید: 480
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: سالک عفونت ناشی از تک یاخته ای از جنس لشمنیاست. این بیماری در بسیاری از کشورهای مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر جهان شیوع دارد. به رغم تلاش های بسیار محققان در سراسر دنیا، هنوز واکسن موثری علیه این بیماری بدست نیامده است و درمان های معمول نیز صد در صد موثر نیستند. ابتلای به سالک پس از بهبود معمولا سبب بروز مصونیت دائم در برابر این بیماری می شود. بنابراین واکسیناسیون، بهترین راه کنترل لشمانیوز است.

    هدف: ارزیابی ایمنی زایی سوش مهندسی شده ای از لشمنیا ماژور در موش های c57bl/6.

    مواد و روش ها: در این تحقیق از انگل لشمنیای ترانسژنی استفاده شد که به علت داشتن ژن های سیستم خودکشی سلولی شامل sϵ cd, hs-v tk به داروهای گانسیکلوویر و 5-فلوروسیتوزین حساس است. این داروها هیچگونه اثر کشندگی بر لشمنیا ماژور وحشی ندارد در این آزمایش ابتدا موش های c57bl/6 با انگل ترنسژنیک آلوده شدند، سپس با داروهای مذکور درمان شدند. آنگاه ایمنی ایجاد شده علیه لشمنیا بررسی شد.

    نتایج: ارزیابی سایتوکاین ها به روش elisa نشان دهنده افزایش ifn-γ و کاهش il-4 در موش های درمان شده بود. نتایج آزمون چالش (challenge) بعدی با انگل سوش وحشی نیز وجود میزان بالای ایمنی علیه لشمنیا را در این حیوانات تایید کرد.

    نتیجه گیری: سیستم ترکیبی ژن-دارو در تحقیقات آینده می تواند به عنوان روشی کارآمد در یافتن واکسنی موثر علیه لشمنیا مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها