• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1393/06/30
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1393/06/30
    • تعداد بازدید: 1258
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: سلامت روان یکی از مهم ترین عوامل موثر در ارتقاء و تکامل انسان ها است و سوء مصرف مواد با عوامل گوناگون اجتماعی، روانشناختی و فیزیولوژیک درهم می آمیزد و نادیده انگاشتن هر یک از عوامل به منزله بی توجهی به یک مشکل بزرگ محسوب می شود. از این رو برای ریشه یابی علل وابستگی به مواد  در افراد هر جامعه باید شناخت دقیقی از عوامل زیستی، روانی، تربیتی، خانوادگی، فرهنگی و اقتصادی آن جامعه کسب شود عاملی که می تواند با سلامت روان افراد معتاد مرتبط باشد، کارکرد خانواده این افراد است.

    هدف: این مطالعه با هدف تعیین رابطه خانواده با سلامت روان و سوء مصرف مواد مخدر انجام شده است.

    روش کار: در این مطالعه با توجه به اهمیت مولفه سلامت روانی افراد در جامعه و نقش گسترده آن در آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد در کشور، با بررسی برنامه های آموزشی سلامت ارائه شده به دانشجویان روانشناسی، مقالات منتشر شده توسط گروه پزشکی و پرستاری در حوزه ی ارتقاء سلامت و مطالعات و مقالات مرتبط، جلسات بحث های گروهی با برخی از متخصصین روان پزشکی، کارشناسان روان پرستاری استفاده شد و لیستی از موضوع ها و چالش های خانواده ها مرتبط با سلامت روان توسط پژوهشگران تهیه شد که حاکی از ضرورت تعیین ارتباط خانواده با اعتیاد و سلامت روان بوده است. بنابراین با استفاده از سایت های دانشگاه ها، منابع کتابخانه ای، پایگاه های اطلاعاتی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند این پژوهش سعی دارد با پذیرفتن معضل اساسی اعتیاد، به بررسی نماید که عزت نفس پایین و نیز پرخاشگری در خانواده از جمله مواردی است که فرد را مستعد مصرف مواد کرده و سلامت جسمی و روانی او را به خطر می اندازد.

    نتیجه گیری: یافته های مطالعه حاکی از آن است که پیامدهای جسمی و روانی اعتیاد به کاهش کیفیت زندگی و افت جدی در کنش های فردی، اجتماعی و سلامت روان در افراد منجر می شود. خانواده از اصلی ترین نهادهای اجتماعی است که پایه اصلی ساختارهای اجتماعی را شکل می دهد از این رو تحقیقات مختلفی درباره علل گرایش به مواد، شناخت خصوصیات شخصی سوء مصرف کنندگان، مشکلات خانوادگی، عوامل اجتماعی و فردی و دیگر متغیرها صورت گرفته است توجه به نیازهای جسمانی، روانی و اجتماعی افراد خانواده، ایجاد موقعیت مناسب برای بهداشت روانی افراد، رفع تنش ها و تعارض های موجود موجب ارتقاء بهداشت روانی خواهد شد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها