• متاسنتز تحقیقات کیفی در علوم بهداشتی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/03/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/03/01
    • تعداد بازدید: 569
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    انجام تحقیقات کیفی در علوم بهداشتی رو به افزایش است. هر یک از این تحقیقات فقط گوشه ای از حقایق مربوط به پدیده مورد بررسی را بازگو می کند و به تنهائی تفسیری جامع و همه گیر از آن ارائه نمی دهد. شاید به همین دلیل نتایج این تحقیقات کمتر در سیاست گذاری ها و ارائه خدمات بهداشتی استفاده می گردد.

    متاسنتز شیوه ای است که در آن نتایج گروهی از تحقیقات کیفی کنار هم گذاشته می شود و محصول نهائی مفهوم و تفسیری جامع و نو از پدیده مورد بررسی ارائه می دهد. در محصول نهایی متاسنتز همزمان نتایج پژوهش های اولیه قابل جستجو هستند.

    فقدان مقاله ای به زبان فارسی در شرح این شیوه نوین نویسندگان این مقاله را بر آن داشت تا با نگارش این مقاله دست اندر کاران علوم بهداشتی از جمله محققین و دانشجویان را با چگونگی و مراحل مختلف انجام متاسنتز آشنا ساخته و آنان را تشویق به استفاده هر چه بیشتر از نتایج مطالعات کیفی در زمینه های مختلف علوم بهداشتی نمایند. در این مقاله به موارد زیر در انجام متاسنتز اشاره شده است: تعریف، ضرورت و چگونگی انجام متاسنتز، تعیین سوال تحقیق، انتخاب مطالعات واجد شرایط، آنالیز مطالعات و نهایتا انجام دهنده متاسنتز.

    محتوای این مقاله علاوه بر دست اندر کاران و دانشجویان علوم بهداشتی، برای استفاده محققین و دانشجویان در سایر رشته های وابسته و مرتبط نظیر علوم اجتماعی نیز کاربرد خواهد داشت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها