• بررسی عوامل میکروبی و الگوی مقاومت دارویی در سپتی سمی نوزادان بستری در مرکز پزشکی کودکان تبریز

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 575
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: سپتی سمی یکی از عفونت های خطیر دوره نوزادی است که عوامل میکروبی ایجاد کننده آن از نظر جغرافیایی متفاوت می باشند. شیوع سپتی سمی در کشورهای در حال توسعه چندین برابر کشورهای پیشرفته گزارش می شود و یکی از عوامل مهم مرگ و میر دوره نوزادی است. این مطالعه جهت تعیین عوامل میکروبی ایجاد کننده سپتی سمی نوزادان، میزان مرگ و میر و الگوی مقاومت دارویی انجام گردید.

    روش کار: این مطالعه به صورت گذشته نگر ومقطعی در مدت سه سال بر روی کشت خون 210 نوزاد بستری در مرکز پزشکی کودکان تبریز انجام گرفت. اطلاعات دموگرافیک علایم بالینی، انواع باکتری های جدا شده در کشت خون و الگوی مقاومت دارویی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: میانگین سنی نوزادان 2±8 روز که 60% آن ها پسر و بقیه دختر بودند. در میان 12 نوع باکتری جدا شده استافیلوکوک کواگولاز منفی شایع ترین بود. 68.6% باکتری های جدا شده گرم مثبت بودند. 31.4% مواد باکتری ها گرم منفی، که در این گروه کلبسیلا پنومونیه با بیش ترین شیوع قرار داشت. 22.9% نوزادان فوت شدند که 9% آن هاوزن کم تر از 1500 گرم داشتند.در میان هشت نوع انتی بیوتیکی که به روش دیسک دیفیوژن برای انجام آنتی بیوگرام استفاده شد آمپی سیلین بیش ترین (97.4%) و انکومایسین کمترین (6.7%) مقاومت را نشان دادند.

    نتیجه گیری: این بررسی بیش ترین مقاومت دارویی را به آمپی سیلن و درجه دوم جنتامایسین و کم ترین آن را به وانکومایسین نشان داد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها