• شیوع ناقلی استافیلوکوکوک طلایی در بینی معتادان تزریقی بستری در سه بیمارستان تهران و برخی عوامل موثر بر آن در سالهای 1385-1384

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 751
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: از آنجاکه شیوع کلونیزاسیون استافیلوکوک طلایی در بینی معتادین، تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله عادات و رفتارهای فرد معتاد بوده، از سوی دیگر مطالعه ای بومی در جهت تعیین میزان آن انجام نپذیرفته است، این مطالعه برای تعیین فراوانی کلونیزاسیون استافیلوکوک طلایی در بین معتادان تزریقی، طراحی و انجام شد . هدف از این مطالعه، فراهم آوردن اطلاعات برای تعیین نحوه برخورد در جهت کاهش ناقلین و در نهایت درمان و کاهش موارد بروز عفونت بوده است.

    روش کار: این مطالعه از انواع مطالعات توصیفی - تحلیلی آینده نگر و نوعی مطالعه مقطعی می باشد. در این مطالعه از بیماران معتاد تزریقی بستری در بخش های مختلف بیمارستان های امام خمینی، دکتر شریعتی و ابن سینای تهران نمونه سواب بینی از قسمت قدامی هر دو سوراخ بینی گرفته شد.  سواب ها در  nasal chapman brothدر دمای 35 درجه سانتی گراد کشت داده شدند. سپس کلونی ها براساس رنگ آمیزی گرم، تست کاتالاز، تست لاتکس آگلوتیناسیون برای تشخیص فاکتور clumping، پروتئین a و پلی ساکاریدهای کپسولی استافیلوکوک و تست کواگولاز لوله ای ارزیابی شدند. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار spss ویراست 11 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: کشت مثبت در 38 نفر از 148 بیمارمورد مطالعه مشاهده شد بین کلونیزاسیون بینی با استافیلوکوک طلایی و متغیرهایی هم چون وضعیت اقتصادی، روش های مصرف مواد مخدر و تعداد دفعات مصرف (0.57(p=. عفونت های ویروسی، جنس و نوع ماده مخدر مصرفی ارتباط آماری معنی دار مشاهده نگردید.

    نتیجه گیری: شیوع ناقلی استافیلوکوک طلایی در بین معتادان تزریقی خیلی بالا نیست ولی به دل یل اهمیت ریسک ابتلا به عفونت های مختلف لازم است معتادین تزریقی که به هر علتی مراجعه و یا بستری می شوند تحت غربالگری و اقدامات درمانی مناسب قرار بگیرند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم