• وضعیت مصرف انرژی در بیمارستان های منتخب شهر اصفهان (در سال های 82-78) چگونه بوده است؟

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/06/01
    • تعداد بازدید: 628
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: مدیران بیمارستان ها با کمبود شدید منابع مالی مواجه هستند، بنابراین استفاده ی کارآمد از منابع محدود انرژی منجر به ارائه خدمات اثربخش به بیماران و کمک در تثبیت نرخ خدمات بهداشتی و درمانی خواهد شد. هدف از انجام این پژوهش نیز تعیین میزان مصرف انرژی (آب، برق و گاز) در تعدادی از بیمارستان های شهر اصفهان بین سال های 1378 تا 1382 و مقایسه آن با استانداردهای موجود جهانی بوده است.

    روش بررسی: پژوهش حاضر کاربردی و از دسته مطالعات توصیفی- مقطعی در یک مقطع پنج ساله (1382-1378) بوده است. جامعه آماری شامل بیمارستان های الزهرا «س» و امین (دولتی)، امیرالمومنین «ع» (تحت پوشش بنیاد جانبازان انقلاب اسلامی)، سعدی و مهرگان (خصوصی) بوده، که هدف چنین گزینشی مقایسه ضمنی میزان مصرف انرژی بیمارستان های دولتی با خصوصی بوده است. اطلاعات مربوط به میزان مصرف انرژی از روی قبوض آب، برق و گاز، اطلاعات پرسنلی از طریق واحد کارگزینی و اطلاعات تخت فعال و تعداد بیماران از طریق واحد آمار هر یک از بیمارستان های مذکور در هر یک از سال های مورد مطالعه مشخص گردید و تحلیل یافته ها به کمک نرم افزار spss صورت گرفت.

     یافته ها: در دیدگاه کلان میزان مصرف انرژِی بیمارستان ها در دوره پنج ساله مذکور بیش از استاندارد جهانی و در نگرش خرد مصرف انرژی در بیمارستان های دولتی بیش از بیمارستان های خصوصی بود.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصل از پژوهش، بکارگیری روش هایی جهت صرفه جویی در مصرف انرژی در کلیه بیمارستان ها ضروری به نظر می رسد و بنابراین استفاده از سیستم های مدیریت انرژی ساختمان (bems) توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها