• بررسی جذب نیکل بوسیله زی توده برگ نیلوفر آبی به صورت خام و فرآوری شده به روش xrf و ftir و sem

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1396/07/09
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1396/07/09
    • تعداد بازدید: 406
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: نیکل از طریق فاضلاب وارد منابع آب شده و باعث آلرژی و سرطان اختلالات تنفسی و هم چنین بر روی قلبی و کبدی اثر سو دارد. برگ نیلوفر آبی از طریق مکانیسم جذب سطحی توانایی جذب و حذف نیکل را دارا می باشد. بهینه سازی فرآیند جذب با استفاده از فرآوری شیمیایی انجام شده است.

    روش کار: برگ نیلوفر آبی با سه ماده شیمیایی فرآوری گردید. جهت بهینه سازی فرآیند جذب نیکل بوسیله برگ نیلوفر آبی پارامترهای ph، زمان تماس، غلظت اولیه فلز نیکل، غلظت بیومس و دما، تحت شرایط مختلف مورد بررسی قرار گرفتند. مشخصات برگ نیلوفر آبی فرآوی شده با کلرید منیزیم قبل و بعد از جذب شامل ساختار ذرات، ترکیب و اندازه آن ها با استفاده از دستگاه های xrd, sem, ft-ir مشخص گردید.

     نتایج: نتایج نشان می دهد ظرفیت جذب جاذب متاثر از ph بود، ph بهینه ی 6.5 و زی توده فرآوری شده با کلرید منیزیم با mg/g 29 بیش ترین جذب را نسبت به سه نمونه زی توده خام و فرآوری شده با اسید کلرید و کلرید کلسیم را دارد، زمان تعادلی 90 دقیقه بوده (میزان جذب mg/g 18)، با افزایش میزان زی توده درصد میزان جذب افزایش و میزان ظرفیت جذب کاهش و میزان بهینه غلظت اولیه فلز نیکل mg/l 210 می باشد.

    نتایج به دست آمده از آنالیز ft-ir نشان می دهد گروه های عاملی کربوکسیل و سولفیدریل در جذب نیکل به کمک زی توده برگ نیلوفر آبی فرآوری شده با کلرید منیزیم سفید دخیل می باشند. نتایج بدست آمده از آنالیز xrf نشان می دهد جذب نیکل توسط جاذب صورت گرفته است. ریخت شناسی سطح جاذب قبل و بعد از جذب به وسیله میکروسکوپ الکترونی (sem) مطالعه گردید. سطح متخلخل قبل از جذب و سطح متراکم بعد از جذب، نشان دهنده قابلیت جذب یون های فلزی موجود در محلول توسط جاذب می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها