• تاثیر مدیریت زمان بر بهره وری و خلاقیت با استفاده از تحلیل معادلات ساختاری(مورد مطالعه: کارکنان سازمان آتش نشانی تبریز)

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/12/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/12/10
    • تعداد بازدید: 254
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    تاثیر مدیریت زمان بر بهره وری و خلاقیت با استفاده از تحلیل معادلات ساختاری (مورد مطالعه: کارکنان سازمان آتش نشانی تبریز)

    هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر مدیریت زمان بر بهره وری و خلاقیت در میان کارکنان سازمان آتش نشانی تبریز می باشد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بود که به صورت میدانی انجام گرفت و از حیث ارتباط بین متغیرها از نوع علی و به طور مشخص مبتنی بر مدل همبستگی بود. جامعهی آماری تحقیق کلیه کارکنان سازمان آتش نشانی تبریز می باشد. از بین جامعه آماری 204 نفر به طور تصادفی ساده برای نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای دست یابی به اهداف تحقیق از سه پرسشنامه ی استاندارد مدیریت زمان مورهد و گریفین (1989)، پرسش نامه بهره وری هرسی و گلد اسمیت (2007) و پرسشنامه استاندارد خلاقیت تورنس استفاده شد.

    علیرغم استاندارد بودن پرسشنامه ها، هر سه پرسشنامه مطابق با ساختار سازمانهای خدماتی بومی سازی شد و روایی صوری و محتوایی آن ها به تایید 20 تن از متخصصین رسید و پایایی آن ها در یک آزمون مقدماتی با 30 آزمودنی و  با آلفای کرونباخ به ترتیب 0.86،  0.83 و 0.89 محاسبه شد. همچنین به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده از نرم افزار آموس و روش معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که مدیریت زمان بر بهره وری و خلاقیت در کارکنان سازمان آتش نشانی تبریز تأثیر دارد. همچنین مولفه های مدیریت زمان (برنامه ریزی روزانه، اعتماد به برنامه ریزی بلند مدت، پافشاری و پیگیری، عدم تداخل و بی نظمی در برنامه ها هدف گذاری در بعد رفتاری و کنترل زمان) بر بهره وری کارکنان سازمان آتش نشانی تبریز تأثیر دارد. نتایج دیگر تحقیق نیز نشان داد که مولفه های مدیریت زمان نیز بر خلاقیت کارکنان سازمان آتش نشانی تبریز تأثیر دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم