حوزه های تحت پوشش ژورنال
  • بررسی تطبیقی ( رگرسیون انسانی ) در نمایشنامه های گوریل پشمالو و هاملت با سالاد فصل در سازوکار ( امر مدرن )

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/09
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/06/09
    • تعداد بازدید: 237
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس ژورنال: 02133202487

    بررسی تطبیقی ( رگرسیون انسانی ) در نمایشنامه‌های گوریل پشمالو و هاملت با سالاد فصل در سازوکار ( امر مدرن )

    نمایشنامه گوریل پشمالو یکی از جلوه‌های هنر اکسپرسیونیستی در نمایشنامه‌نویسی قرن بیستم با نگاهی سوبژکتیو دنیای شخصیتی عصیانگر و فرودست به نام ینک از طبقه کارگر آمریکا را ترسیم می‌کند که در برابر صورت بندی‌های اجتماعی طبقه سرمایه‌دار تاب نیاورده و به دنبال هویت خود است. یوجین اونیل به عنوان نویسنده‌ای تیزبین نسبت به دگرش اجتماعی دهه‌های اخیر، فضای دو قطبی بورژوا - پرولتاریایی را خلق می‌کند که از یک طرف، طبقه بورژوازی و طرف دیگر طبقه‌ای است که باید حق خود را از بورژواها بگیرد.

    به پیامد این کنش معنادار، «ینک» با «رگرسیون» به فرجام می‌رسد. در طرف دیگر اکبر رادی در هاملت با سالاد فصل به تاسی از دگرش‌های اجتماعی در دهه 40 و 50 ایران به آفرینش این اثر دست می‌زند. رادی در این نمایشنامه با خلق شخصیت «پروفسور دماغ چُخ بختیار» فروپاشی شخصیت و رگرسیون وی را در برابر طبقه مسلط اجتماعی به نمایش می‌گذارد.

    این پژوهش بر آن است تا با استفاده از نظریات انتقادی کارل مارکس، گرامشی، پولانی و دیگر منتقدان امر مدرن دو نمایشنامه گوریل پشمالو و هاملت با سالاد فصل را با توجه به بستر فرهنگی به مثابه عملکردهای معنادار بازنمایی بررسی نماید و به تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو اثر بپردازد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام میکنید
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها