• تقابل کانتی - هگلی در نقد و نظریه های داستان و رمان در ایران (1312- 1348)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/12/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/12/06
    • تعداد بازدید: 263
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس ژورنال: 09141242462

    تقابل کانتی - هگلی در نقد و نظریه‌های داستان و رمان در ایران (1312- 1348)

    غالب نشریه­ های بین سال‌های نخستین دهه بیست تا سال‌های پایانی دهه چهل، به نوعی به حزب توده ایران و جریان چپ وابسته است. بنابراین نظرات نویسندگان این مقالات، از راه زیباشناسی مارکسیستی با زیباشناسی هگل در ارتباط است که مفهوم و فکر فلسفی را برتر از فرم هنری و غایت هنر را حرکت به سمت فلسفه و تولید فکر می­ داند.

    در ایران نیز منتقدانی چون فاطمه سیاح، طبری، و غیره، رمان را تنها در قالب رئالیسم متعهد پذیرفته ­اند. از سال‌های نخستین دهه چهل، منتقدانی چون ابوالحسن نجفی و هوشنگ گلشیری برای نخستین ­بار فرم هنری و تکنیک رمان­نویسی را در اولویت قرار دادند. در این پژوهش آرای منتقدانی چون فاطمه سیاح، احسان طبری، ابوالحسن نجفی و  هوشنگ گلشیری، بر اساس نظریات کانت و هگل تحلیل کرده‌ایم که تأثیر فلسفه نظریه ­های ادبی غربی بر منتقدان ایرانی به‌وضوح قابل مشاهده ­است. سیاح و طبری در نقدهایشان به آرای هگل و هگلی ­ها نزدیک شده ­اند و نجفی و گلشیری، فرمالیستی را نمایندگی می­ کنند که ریشه در اندیشه­ های کانت دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام میکنید
مقالات جدیدترین ژورنال ها