• بررسی ارتباط شکل صورت و شکل دندان ثنایای میانی فک بالا در دانشجویان 18 تا 25 ساله

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 713
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: در بیماران بدون دندان، معمولاً شکل صورت به عنوان یک رفرنس برای انتخاب شکل دندان ثنایای میانی بالا مورد استفاده قرار می گیرد ولی درستی و اعتبار این روش مورد تردید می باشد. هدف از این پژوهش این است که تعیین کند آیا رابطه ای بین شکل صورت و دندان ثنایای میانی وجود دارد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی دو عکس دیجیتال استاندارد شده از 186 دانشجو گرفته شد، یکی از صورت و دیگری از دو دندان ثنایای میانی بالا. برای ارزیابی ارتباط بین شکلی از طریق روی هم گذاشتن دو شکل، از نرم افزار فتوشاپ استفاده شد و بررسی میزان تطابق بوسیله آنالیز بصری انجام گرفت. همچنین شکل کلی صورت و دندان به گروه های بیضی، مربعی، مثلثی، مربعی-مثلثی و مثلثی-مربعی تقسیم و با هم مقایسه شد. آنالیز آماری با آزمون کلی در دو آزمون دقیق فیشر انجام شد.

    یافته ها: در مجموع دندان های چپ و راست، در 25% موارد دو شکل دندان و صورت، مطابق، در 51% موارد دو شکل مشابه و در 24% موارد دو شکل غیرمشابه بودند. در 46% افراد، صورت و دندان یک شکل و در 54% موارد غیر یک شکل بودند. زنان نسبت به مردان تطابق بیشتری نشان دادند.

    نتیجه گیری: در این مطالعه در یک چهارم موارد بین شکل صورت و دندان تطابق و ارتباط دیده شد ولی در نهایت ارتباط قابل توجهی بین شکل صورت و معکوس دندان دیده نشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها