• مقایسه اثر شیاف ایندومتاسین و پتدین عضلانی بر درد پس از عمل سزارین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 580
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: اداره درد پس از عمل سزارین علاوه بر تامین آسایش و راحتی بیمار، هزینه و طول مدت بستری بیمار را کاهش می دهد.

    هدف: مطالعه به منظور مقایسه اثر شیاف ایندومتاسین و پتدین عضلانی بر درد پس از عمل بیمارانی که به طریق بی حسی نخاعی سزارین شدند، انجام شد.

    مواد و روش ها: این کارآزمایی بالینی دوسوکور، بر روی 130 خانم حامله که از آبان تا اسفند ماه 1380 در بیمارستان کوثر قزوین تحت عمل سزارین با بی حسی نخاعی قرار گرفته بودند، انجام شد. بیماران به طور تصادفی به دو گروه 65 نفری تقسیم شدند. یک گروه پس از انجام سزارین و ورود به بخش یک شیاف 50 میلی گرم ایندومتاسین رکتال برای بیمار گذاشته شد که هر 6 تا 12 ساعت پس از عمل ادامه یافت و اگر درد بیمار شدید بود، 25 میلی گرم پتدین عضلانی تزریق می شد. در گروه دیگر، بیمار پس از ورود به بخش 25 میلی گرم پتدین عضلانی دریافت می کرد و در صورت درد شدید مجدداً پتدین تزریق می شد. گروه ها با استفاده از آزمون های آماری t و مجذور کای مقایسه شدند.

    یافته ها: بیماران دو گروه از نظر سن، وزن، تعداد حاملگی و علت سزارین تقریباً مشابه بودند. در گروه مصرف کننده شیاف ایندومتاسین در مجموع 100 میلی گرم پتدین عضلانی مصرف شد، در حالی که در گروه مصرف کننده پتدین، میزان کل پتدین دریافتی 2525 میلی گرم بود که اختلاف آماری معنی داری را نشان داد (p=0.000). در گروه شیاف 12.3 درصد و در گروه پتدین 70.8 درصد بیماران دچار حالت تهوع شدند. همچنین در گروه شیاف 6.2 درصد و در گروه پتدین 53.8 درصد بیماران دچار نفخ شکم شدند که با p=0.000 بین دو گروه اختلاف معنی داری از نظر تهوع و نفخ شکم وجود داشت.

    نتیجه گیری: شیاف ایندومتاسین به عنوان یک ضد درد مناسب و با عوارض کمتر نسبت به پتدین، برای کنترل درد پس از عمل سزارین مناسب است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها