• بررسی فراوانی مصرف و علل گرایش به سیگار در دانشجویان ساکن خوابگاه های دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 87

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 727
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: دوران دانشجویی زمانی است که بسیاری از مسیرهای رفتاری در حال تکوین است. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی شیوع مصرف و علل گرایش به سیگار در میان دانشجویان ساکن خوابگاه های دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام شده است.

    مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی نمونه گیری به صورت سرشماری از کلیه دانشجویان دختر و پسر ساکن خوابگاه های دانشجویی انجام گرفت. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای بود که پایایی و روایی آن تایید شده بود. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری spss و با استفاده از آزمون های آماری کای دو، آزمون t و رگرسیون لجستیک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: در بین 669 دانشجوی ساکن خوابگاه های گرگان، 538 پرسشنامه تکمیل شد. 67.3% نمونه ها (362 نفر) دختر و میانگین سنی دانشجویان 20.74 سال بود. 83.5% (449 نفر) سابقه مصرف سیگار داشتند و 6.2% نمونه ها در زمان پژوهش سیگاری بودند (17.3% پسران و 0.8% دختران). مهمترین دلیل گرایش به مصرف سیگار ارتباط با دوستان سیگاری عنوان شد. بین مصرف سیگار با سن، جنس، قومیت و سال تحصیل ارتباط معنی داری مشاهده شد (p<0.05) اما بین مصرف سیگار با رشته تحصیلی و وضعیت تاهل ارتباط معنی داری مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: نتایج نشان داد مصرف سیگار در دانشجویان مورد مطالعه شیوع پایینی دارد اما شیوع پایین نیز مورد توجه است و باید نظارت والدین در سنین پایین تر در انتخاب دوستان برای فرزندانشان افزایش یابد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها