• روند درمانی افراد پذیرش شده در مرکز اجتماع درمان مدار بندرعباس طی سال های 1381 و 1382

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 480
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: بررسی روند درمانی افراد پذیرش شده در مرکز اجتماع درمان مدار therapeutic community (tc) بندرعباس از ابتدای سال 1381 تا انتهای سال 1382 و تعیین عوامل مؤثر در انصراف – عود – بهبودی این افراد از اهداف این پژوهش بوده است.

    روش کار: در این مطالعه توصیفی، افراد مورد مطالعه شامل تمام افرادی بوده که از بدو تأسیس مرکز در سال 1381 در مرکز پذیرش شده و دوره درمان را تکمیل کرده یا انصراف داده اند که حدود 176 نفر می شود. در انجام این تحقیق از سه پرسشنامه استفاده شده است. پرسشنامه asi، فرم کوتاه و یک پرسشنامه پژوهش گر ساخته که به بررسی پاره ای از نظرات افراد مقیم در این مرکز می پردازد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از آزمون های آماری t-test, x2 و آنالیز واریانس استفاده شده است.

    نتایج: از تعداد 176 نفر از افراد پذیرش شده، 58 نفر دوره درمان را کامل کرده و ترخیص شده اند و 71 نفر از ادامه درمان انصراف داده اند، 9 نفر عدم پذیرش نهایی شده و 23 نفر تبعید و اخراج شده اند. از 53 نفر افراد ترخیص شده می باشد. روش درمانی 39 نفر پاک هستند که 67% افراد ترخیص شده، روش درمانی tc روشی است مؤثر و کارآمد بطوری که تأثیر آن در کلیه تغییرات فردی افراد مقیم مشخص است و آنالیز واریانس انجام شده بر روی asi ماه های صفر، شش، دوازده این افراد در تمام حوزه های مورد بررسی، بجز وضعیت طبی و شغلی تغییرات مثبت را به وضوح نشان می دهد. بین دو گروه افراد ترخیص شده و انصرافی تنها از نظر وضعیت قانونی تفاوت معنی دار مشاهده شد (0.05(p<. مهم ترین عامل برای ورود افراد به مرکز درمانی، انگیزه افراد برای درمان بوده است.

    نتیجه گیری: روش درمانی tc روش پیچیده و سختی است لیکن این پژوهش نشان می دهد که نتایج درمانی بسیار رضایت بخشی تا کنون داشته است. برای تأیید بهتر این روش در ایران و مناسب بودن آن با شرایط بومی و فرهنگی کشور لازم است مطالعات دیگری در مقایسه با سایر روش های درمانی انجام شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها