• علل ناقص ماندن پرونده های پزشکی و پیشنهادات مدیران و پزشکان شاغل در بیمارستان های دانشگاهی اصفهان در سال 1383

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/06/01
    • تعداد بازدید: 500
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: اطلاعات پزشکی ابزاری کلیدی است که در برنامه ریزی، هماهنگی و ارزشیابی مراقبت های ارائه شده به بیمار مورد استفاده قرار می گیرد، به علاوه محتوا و مستندات ثبت شده در پرونده ی پزشکی برای مقاصد قانونی، آموزشی، تحقیقی، برنامه ریزی های مدیریتی و اعتباربخشی مفید است. این تحقیق با هدف تعیین علل ناقص ماندن پرونده های پزشکی و راهکارهای پیشنهادی جهت رفع آن ها از دیدگاه مدیران و پزشکان شاغل در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.

    روش بررسی: این مطالعه، توصیفی- مقطعی است و در آن با استفاده از پرسشنامه دیدگاه های 71 مدیر و 69 پزشک شاغل در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1383 مورد بررسی قرار گرفت. این پرسشنامه پس از سنجش روایی و پایای در 11 بیمارستان آموزشی شهر اصفهان تکمیل گردید و داده ها با استفاده از نرم افزار spss مورد تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: در بیشتر موارد، مدیران و پزشکان (به ترتیب 53 و 55 درصد) اعتقاد داشتند کادر پزشکی از آموزش کافی نسبت به نحوه ی تکمیل اطلاعات پرونده بهره مند نیستند. هم چ نین بیشتر موارد (52 درصد) بر این مساله که نظارت لازم از سوی اتندها بر کار اینترن ها و رزیدنت ها، جهت ثبت اطلاعات در پرونده ها وجود ندارد، کاملاً موافق بودند. مدیران در 100 درصد و پزشکان در 85 درصد معتقد بودند باید دوره های آموزشی برای کادر پزشکی برگزار شود و نیز مدیران در 69 درصد و پزشکان در 60 درصد موارد، با به کارگیری دانش آموختگان رشته مدارک پزشکی کاملا موافق بودند.

    نتیجه گیری: با توجه به بیش ترین علل نقص پرونده ها، که در قسمت یافته ها قید شده، بهتر است تلاش و برنامه ریزی مسوولین دانشگاه برای برگزاری دوره های آموزشی، تدوین دستورالعمل هایی جهت تکمیل پرونده ها، ایجاد اهرم های نظارتی از طرف مسوولین بیمارستان ها در رابطه با تکمیل اطلاعات و پیگیری جدی تر مسوولین مدارک پزشکی انجام گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها