اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • مقایسه سرسختی روان شناختی و خودکارآمدی درمردان سالمند شاغل و بازنشسته

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/11/05
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/11/05
    • تعداد بازدید: 171
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقایسه سرسختی روان شناختی و خودکارآمدی درمردان سالمند شاغل و بازنشسته

    بموازات افزایش نسبت جمعیتی سالمندان و هم چنین نقش روزافزون آن ها در انجام کارهای داوطلبانه، انتقال تجربه و دانش و کمک به اعضاء خانواده با ایفاء نقش مراقبتی، توجه هرچه بیشتر و دقیق تر به مشکلات و مسائل آنان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هدف از پژوهش حاضر مقایسه سرسختی روان شناختی و خودکارآمدی در سالمندان شاغل و بازنشسته بود.

    طرح پژوهش از نوع علی- مقایسه ای بود. بدین صورت که دو گروه از مردان سالمند (بازنشسته و شاغل) از نظر سرسختی روانشناختی و خودکارآمدی مورد مقایسه قرار گرفتند. جامعه آماری پژوهش، کلیه مردان سالمند شاغل و بازنشسته شهر تهران بود. نمونه پژوهش 200 نفر مرد سالمند (100 نفر بازنشسته و 100 نفر شاغل) بود که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب گردیدند. به منظور جمعاوری داده ها از مقیاس سرسختی روان شناختی کوباسا (1982) و پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر (1982) استفاده شد.

    داده ها از طریق آزمون t، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که بین سرسختی روان شناختی و مولفه های آن (چالش، تعهد و کنترل) و خودکارآمدی سالمندان شاغل و بازنشسته تفاوت معنادار وجود دارد (0.01(p<. نتایج نشان داد که میزان سرسختی روان شناختی و خودکارآمدی سالمندان شاغل به طور معنی داری بیش تر از سالمندان بازنشسته است و سالمندان بازنشسته بیشتر از سالمندان شاغل در معرض کاهش سرسختی روان شناختی و خودکارآمدی قرار می گیرند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم