حوزه های تحت پوشش ژورنال
  • جلوه های نمادین - بصری نگارگری ایرانی - اسلامی به عنوان عامل هویت بخش در گرافیک متحرک ایرانی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/09
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/06/09
    • تعداد بازدید: 486
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس ژورنال: 02133202487

    جلوه های نمادین - بصری نگارگری ایرانی - اسلامی به عنوان عامل هویت بخش در گرافیک متحرک ایرانی

    در عصر تکنولوژی با متحرک کردن تصاویر، عناصر و یا اِلمان‌ها می‌توان انتقال مفاهیم را تسریع و آن را به راحتی قابل درک کرد. در کنار شیوه های اثرگذار تبلیغی، گرافیک متحرک می تواند زمینه ساز رجعتی به مبانی و مفاهیم هنر سنتی داشته باشد. سنت به عنوان شاخصه ای ارزشمند، نقشی اثرگذار در بهره گیری از آن در ساخت های تکنولوژیک امروزی دارد، ازاین روی یکی از هنرهایی که در گذشته به عنوان "سنت تصویری" شناخته شده و امروزه به عنوان "مظروف بصری -نمادین" در شیوه های مدرن امروزی در عرصه گرافیک متحرک می توان استفاده نمود، هنر نگارگری ایرانی - اسلامی است که به عنوان "عامل هویت بخش" شناخته می شود.

    پژوهش مذکور با هدف شناسایی و بهره گیری از قابلیت هنر نگارگری به منظور استفاده در شیوه های نوین تبلیغات مانند گرافیک متحرک با روش توصیفی - تحلیلی و شیوه گردآوری کتابخانه ای انجام و در پی پاسخگویی به سوال ذیل است: جلوه های بصری - نمادین نگارگری به عنوان عامل هویت بخش در گرافیک متحرک چیست؟ نتایج پژوهش نشان می دهد گرافیک متحرک که از مهم ترین تکنیک ساخت آگهی‌های تلویزیونی باتوجه به پیشرفت تکنولوژی و نیاز آگاهی مردم نسبت به تکنولوژی‌های روز می باشد، با بهره گیری از مولفه های بصری - نمادین نگارگری ایرانی - اسلامی می تواند در کنار بازگشت به سنتِ تصویری گذشته، به روز و کارآمد نمودن آن، هویت و سنت تصویری ایرانی را بازنمود و به عنوان یک شاخصه به همگان معرفی نماید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام میکنید
مقالات جدیدترین ژورنال ها